سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در هم


88/6/15 ::  12:37 صبح

عدل و عدالت

حضرت محمد (ص) :

بالا ترین جهادها ، سخن عدل است که درنزد پیشوای ستمگر گفته شود.

عدالت یک ساعت ازشصت سال عبادت بهتراست.

دکتر مارون :

درراه اجرای عدالت اگرفحش و صدمه خوردید ، به خاطرخدا نرنجید و شاد باشید.

صبر:

امام صادق(ع) :

اگرصبر کنی صرفه می بری ، و اگرصبر نکنی خدا مقدرات خود را خواهد کرد، خواه تو راضی باشی خواه نباشی .

پاستور:

تحمل و بردباری بالاترین جرات و جسارت است.

شیخ احمد:

هرکسی که صبر کند و شکیبا بود او صابر است ، نه آن کس که صبر کند وشکایت کند.

گشاده رویی :

حضرت محمد (ص) :

محبوبترین اعمال درنزد خدا شادی دردل مومن وارد کردن است.

اسمایلز:

دنیا متعلق به کسانی است که ازآن استفاده و لذت می برند و مردم مسرور و شادمان صاحبان و مالکان حقیقی آن به شمار می روند.

شکسپیر:

شادمانی درخانه ای است که مهر و محبت درآن مسکن دارد.

راستی و درستکاری :

بوعلی سینا:

چیزی که دانش بیاراید راستی است .

تولستوی :

نزدیک ترین راه ها برای رسیدن به مقصد راه راست است .درزندگی نیز هرکس طریق راستی و درستی بپیماید، زودتر به مقصد خویش می رسد.

گاندی:

راستی نخستین چیزی است که انسان باید به جستجویش بپردازد . وسایل شناختن راستی همان قدرساده است که سخت می نماید.

امیدواری :

هوگو:

امید بشر مثل بال برای فرشتگان است.

اسمایلز:

هروقت درآسمان حیات قطعه ابدی را مشاهده کردیم، نباید همه چیز را سیاه و ظلمانی پنداریم و بایستی متوجه آفتاب روشنایی کامل هم که درپس آن ابرهای موقت موجود است ، بشویم.

حضرت علی (ع) :

امیدوارترین مردم کسی است که اگرزشتی درکارش پدید آید بی تامل درراه اصلاحش بکوشد.

قدرت کلام :

حضرت محمد(ص) :

زیبایی مرد شیوایی سخن اوست.

انسان وقتی به رشد فکر و بلوغ عقل می رسد که زبانش کاملا" مقهور اراده صحیح و اندیشه روشن او باشد.

جواهرالاخلاق :

سخن گفتن نیکو دلیل برکمالات صوری و معنوی و معرفت قدر و قیمت متاع و دانش خردمندان است و نیکویی جمال مرد به فصاحت کلام او بود.

دانش و علم:

کنفوسیوس:

دانش بی اندیشه دام است و اندیشه بی دانش بلا.

مرد صاحب فکر اول به تحقیق می پردازد، اگر نتیجه نگرفت راه صواب آسان است.

مهرداد مهرین:

مطالعه و تحقیق به منزله کلنگی است که با آن منظما" جاده نادانی خود را صاف می کنیم.

همت بلند:

حضرت علی (ع) :

بلندی همت آنست که ازهرچه دردست مردم است نظربرگیری.

ابراهیم زرقی :

قیمت آدمی بسته به مقدارهمت اوست.

دهخدا :

بالش خردمند به همت های بلند باشد نه به پدران ارجمند

 

شور و شوق :

ویلیام هازلیت:

اشتیاق سوزان وسیله ای است لازم و ضروری برای رسیدن به هدفی که درزندگی دنبال می کنیم.

دیل کارنگی :

اگر می خواهید مردم را نسبت به خود علاقه مند کنید ، با آنان با شوق و حرارت برخورد نمایید.

ناپلئون هیل:

درجهان هیچ چیز غیرممکن نیست و طبیعت واژه ای به نام شکست را نمی پذیرد.

امرسون:

برای آدم های مصمم و جدی همیشه وقت و فرصت فراهم است.

رشد و کمال:

مک دوگلاس :

کسی که تمام نیروهای خود را برای خدمت به جامعه اش و برآورده ساختن نیازهای خانواده مصرف کرده است، انسان موفقی است.

توماس ادیسون :

اگرراه بهتری برای انجام کاری هست، سعی کنید آن را بیابید.

دکترمارون :

باشکوه ترین کارکه انسان دراین جهان می تواندبکند این است که والاترین چیز ممکن را، ازهمان وسایلی که دراختیاردارد خلق کند، این است موفقیت و جزاین نیست.

قدرت اراده:

مهرداد مهرین:

هرگاه عزم خود را جزم کند که کاری را صورت بدهد، موجبات عملی شدن آن کاربه خودی خود فراهم می شود.

اهمیت اشخاص منحصرا" در هوش آنها نیست بلکه دراراده آنها هم هست زیرا چیزی که به انسان توانایی می دهد ازهوش خود استفاده کند نیروی اراده است.

برای تقویت اراده به کارهای زیردست بزنید:

1-    همیشه آماده یاد گرفتن باشید و هرگزخود را درعالم خیال دانشمند تصورنکنید.

2-    ازمطالعه کتابی که مفید تشخیص داده اید، خودداری کنید، به دقت بخوانید تا به ژرفای معنای آن برسید. 

3-    هیچ چیز را به طور ناقص فرا نگیرید، سعی کنید هرفنی را به طورکامل فرا گیرید.


نویسنده : مرتضی

88/6/15 ::  12:36 صبح

ramazan

ضمن عرض تبریک برای فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، آهنگهای زیر برای استفاده شما در سایت قرار داده می شود:

اسماء خدا - یا من هو الله الذی، لا اله الا هو الرحمن، الرحیم الملک القدوس السلام و…
دعای ربنا - استاد محمد رضا شجریان
اذان
این دهان بستی دهانی باز شد - استاد محمد رضا شجریان

شما همچنین می توانید همه این آهنگها را از اینجا دانلود کنید:

 دانلود

 


نویسنده : مرتضی

88/6/15 ::  12:36 صبح

 

چهل حدیث روزه

 

1-پایه‏های اسلام

قال الباقر علیه السلام:

بنی الاسلام علی خمسة اشیاء، علی الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه.

امام باقر علیه السلام فرمود:

اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت (رهبری اسلامی).فروع کافی، ج 4 ص 62، ح 1


 

2-فلسفه روزه

قال الصادق علیه السلام:

انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنی و فقیر) مساوی گردند.

من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1


 

3-روزه آزمون اخلاص

قال امیرالمومنین علیه السلام:

فرض الله ... الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏امام علی علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

نهج البلاغه، حکمت 252


 

4-روزه یاد آور قیامت

قال الرضا علیه السلام:

انما امروا بالصوم لکی یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا علی فقر الاخر.

امام رضا علیه السلام فرمود:

مردم به انجام روزه امر شده‏اند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگی آخرت را بیابند.

وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10


 

5-روزه زکات بدن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله لکل شیئی زکاة و زکاة الابدان الصیام.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدنها روزه است.

الکافی، ج 4، ص 62، ح 3


 

6-روزه سپر آتش

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

الصوم جنة من النار.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

روزه سپر آتش (جهنم) است. «یعنی بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»

الکافی، ج 4 ص 162


 

7-اهمیت روزه

الصوم فی الحر جهاد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

روزه گرفتن در گرما، جهاد است.

بحار الانوار، ج 96، ص 257


 

8-روزه نفس

قال امیرالمومنین علیه السلام

صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام.

امیرالمومنان علی علیه السلام فرمود:

روزه نفس از لذتهای دنیوی سودمندترین روزه‏هاست.

غرر الحکم، ج 1 ص 416 ح 64


 

9-روزه واقعی

قال امیرالمومنین علیه السلام

الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب.

امام علی علیه السلام فرمود:

روزه پرهیز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنی و نوشیدنی پرهیز می‏کند.

بحار ج 93 ص 249


 

10-برترین روزه

قال امیرالمومنین علیه السلام

صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن.

امام علی علیه السلام فرمود:

روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.

غرر الحکم، ج 1، ص 417، ح 80


 

11-روزه چشم و گوش

قال الصادق علیه السلام

اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک.

امام صادق علیه السلام فرمود:

آنگاه که روزه می‏گیری باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.«یعنی از گناهان پرهیز کند.»

الکافی ج 4 ص 87، ح 1


 

12-روزه اعضا و جوارح

عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها

ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.

حضرت زهرا علیها السلام فرمود:

روزه‏داری که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه‏اش به چه کارش خواهد آمد.

بحار، ج 93 ص 295


 

13-روزه ناقص

قال الباقر علیه السلام

لا صیام لمن عصی الامام و لا صیام لعبد ابق حتی یرجع و لا صیام لامراة ناشزة حتی تتوب و لاصیام لولد عاق حتی یبر.

امام باقر علیه السلام فرمود:

روزه این افراد کامل نیست:

1 - کسی که امام (رهبر) را نافرمانی کند.

2 - بنده فراری تا زمانی که برگردد.

3 - زنی که اطاعت‏شوهر نکرده تا اینکه توبه کند.

4 - فرزندی که نافرمان شده تا اینکه فرمانبردار شود.

بحار الانوار ج 93، ص 295.


 

14-روزه بی ارزش

قال امیرالمومنین علیه السلام

کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظما و کم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناء.

امام علی علیه السلام فرمود:

چه بسا روزه‏داری که از روزه‏اش جز گرسنگی و تشنگی بهره‏ای ندارد و چه بسا شب زنده‏داری که از نمازش جز بیخوابی و سختی سودی نمی‏برد.

نهج البلاغه، حکمت 145


 

15-روزه و صبر

عن الصادق علیه السلام فی قول الله عزوجل

«واستعینوا بالصبر و الصلوة‏»

قال: الصبر الصوم.

امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عزو جل که فرموده است: از صبر و نماز کمک بگیرید، صبر، روزه است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 298، ح 3


 

16-روزه و صدقه

قال الصادق علیه السلام

صدقه درهم افضل من صیام یوم.

امام صادق علیه السلام فرمود

یک درهم صدقه دادن از یک روز روزه مستحبی برتر و والاتر است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 218، ح 6


 

17-پاداش روزه

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: قال الله تعالی

الصوم لی و انا اجزی به

رسول خدا فرمود خدای تعالی فرموده است:

روزه برای من است و من پاداش آن را می‏دهم.

وسائل الشیعه ج 7 ص 294، ح 15 و 16 ; 27 و 30


 

18-جرعه نوشان بهشت

قال رسول الله صلی الله علیه و آله

من منعه الصوم من طعام یشتهیه کان حقا علی الله ان یطعمه من طعام الجنة و یسقیه من شرابها.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

کسی که روزه او را از غذاهای مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست که به او از غذاهای بهشتی بخورانند و از شرابهای بهشتی به او بنوشاند.

بحار الانوار ج 93 ص 331


 

19-خوشا بحال روزه داران

قال رسول الله صلی الله علیه و آله

طوبی لمن ظما او جاع لله اولئک الذین یشبعون یوم القیامة

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

خوشا بحال کسانی که برای خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اینان در روز قیامت‏سیر می‏شوند.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 299، ح‏2.


 

20-مژده به روزه‏داران

قال الصادق علیه السلام

من صام لله عزوجل یوما فی شدة الحر فاصابه ظما و کل الله به الف ملک یمسحون وجهه و یبشرونه حتی اذا افطر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

هر کس که در روز بسیار گرم برای خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را می‏گمارد تا دست‏به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامی که افطار کند.

الکافی، ج 4 ص 64 ح 8; بحار الانوار ج 93 ص 247


 

21-شادی روزه دار

قال الصادق علیه السلام

للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه

امام صادق علیه السلام فرمود:

برای روزه دار دو سرور و خوشحالی است:

1 - هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت)

وسائل الشیعه، ج 7 ص 290 و 294 ح‏6 و 26.


 

22-بهشت و باب روزه‏دارن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله

ان للجنة بابا یدعی الریان لا یدخل منه الا الصائمون.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

برای بهشت دری است‏بنام (ریان) که از آن فقط روزه داران وارد می‏شوند.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 295، ح‏31.

معانی الاخبار ص 116


 

23-دعای روزه‏داران

قال الکاظم (علیه السلام)

دعوة الصائم تستجاب عند افطاره

امام کاظم (علیه السلام) فرمود:

دعای شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب می‏شود.

بحار الانوار ج 92 ص 255 ح 33.


 

24-بهار مومنان

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله)

الشتاء ربیع المومن یطول فیه لیله فیستعین به علی قیامه و یقصر فیه نهاره فیستعین به علی صیامه.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:

زمستان بهار مومن است از شبهای طولانی‏اش برای شب زنده‏داری واز روزهای کوتاهش برای روزه داری بهره می‏گیرد.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 302، ح 3.


 

25-روزه مستحبی

قال الصادق (علیه السلام)

من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلک صیام ثلاثة ایام من کل شهر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

هر کس کار نیکی انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.

وسائل الشیعه، ج 7، ص 313، ح 33


 

26-روزه ماه رجب

قال الکاظم (علیه السلام)

رجب نهر فی الجنه اشد بیاضا من اللبن و احلی من العسل فمن صام یوما من رجب سقاه الله من ذلک النهر.

امام کاظم (علیه السلام) فرمود:

رجب نام نهری است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او می‏نوشاند.

من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 56 ح 2

وسائل الشیعه ج 7 ص 350 ح 3


 

27-روزه ماه شعبان

من صام ثلاثة ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان کتب الله له صوم شهرین متتابعین.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پی در پی را برایش محسوب می‏کند.

وسائل الشیعه ج 7 ص 375،ح 22


 

28-افطاری دادن(1)

قال الصادق (علیه السلام)

من فطر صائما فله مثل اجره

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

هر کس روزه داری را افطار دهد، برای او هم مثل اجر روزه دار است.

الکافی، ج 4 ص 68، ح 1


 

29-افطاری دادن (2)

قال الکاظم (علیه السلام)

فطرک اخاک الصائم خیر من صیامک.

امام کاظم (علیه السلام) فرمود:

افطاری دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبی) بهتر است.

الکافی، ج 4 ص 68، ح 2


 

30-روزه خواری

قال الصادق (علیه السلام)

من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه

امام صادق (علیه السلام)فرمود:

هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ایمان از او جدا می‏شود

وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5

من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 73، ح 9


 

31-رمضان ماه خدا

قال امیرالمومنین

شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهری

امام علی (علیه السلام) فرمود:

رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 266، ح 23.


 

32-رمضان ماه رحمت

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله)

... و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:

رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم.

بحار الانوار، ج 93، ص 342


 

33-فضیلت ماه رمضان

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله)

ان ابواب السماء تفتح فی اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الی اخر لیلة منه

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:

درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده می‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.

بحار الانوار، ج 93، ص 344


 

34-اهمیت ماه رمضان

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله)

لو یعلم العبد ما فی رمضان لود ان یکون رمضان السنة

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:

اگر بنده «خدا» می‏دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتی وجود دارد] دوست می‏داشت که تمام سال، رمضان باشد.

بحار الانوار، ج 93، ص 346


 

35-قرآن و ماه رمضان

قال الرضا (علیه السلام)

من قرا فی شهر رمضان ایة من کتاب الله کان کمن ختم القران فی غیره من الشهور.

امام رضا (علیه السلام) فرمود:

هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههای دیگر تمام قرآن را بخواند.

بحار الانوار ج 93، ص 346


 

36-شب سرنوشت‏ساز

قال الصادق (علیه السلام)

راس السنة لیلة القدر یکتب فیها ما یکون من السنة الی السنة.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته می‏شود.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 258 ح 8


 

37-برتری شب قدر

قیل لابی عبد الله (علیه السلام)

کیف تکون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فی الف شهر لیس فیها لیلة القدر.

از امام صادق (علیه السلام) سوال شد:

چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 256، ح 2


 

38-تقدیر اعمال

قال الصادق (علیه السلام)

التقدیر فی لیلة تسعة عشر و الابرام فی لیلة احدی و عشرین و الامضاء فی لیلة ثلاث و عشرین.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام می‏گیرد و تصویب آن در شب بیست ویکم و تنفیذ آن در شب بیست‏سوم.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 259


 

39-احیاء شب قدر

عن فضیل بن یسار قال:

کان ابو جعفر (علیه السلام) اذا کان لیلة احدی و عشرین و لیلة ثلاث و عشرین اخذ فی الدعا حتی یزول اللیل فاذا زال اللیل صلی.

فضیل بن یسار گوید:

امام باقر (علیه السلام) در شب بیست و یکم و بیست‏سوم ماه رمضان مشغول دعا می‏شد تا شب بسر آید و آنگاه که شب به پایان می‏رسید نماز صبح را می‏خواند.

وسائل الشیعه، ج 7، ص 260، ح 4


 

40-زکات فطره

قال الصادق (علیه السلام)

ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنی الفطرة کما ان الصلوة علی النبی (صلی الله علیه و آله) من تمام الصلوة.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنی فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) کمال نماز است.

وسائل الشیعه، ج 6 ص 221، ح 5



چهل حدیث روزه
گردآورنده محمد حسین فلاح زاده


نویسنده : مرتضی

88/6/15 ::  12:36 صبح

آداب تلاوت قرآن

فاش گویم آنچه در دل مضمر است

این کتابی نیست چیزی دیگر است

چونکه در جان رفت جان دیگر شود

جان چو دیگر شد جهان دیگر شود(1)

پاک ترین کتاب هستی

قرآن پاک ترین کتاب, از مبدا پاکی و طهارت, بر پاک ترین قلب عالم هستی, تلاوت و از لبان پاک ترین مخلوق الهی, بر عالم وجود عرضه گردید. و به همین خاطر, تنها کسانی می توانند به این مصحف مطهر نزدیک شده, و از نور پر فیض آن بهره مند گردند که ظاهر و باطنی پاک و طاهر داشته, و از هر گونه آلودگی جسم و روح منزه باشند. ((انه لقرآن کریم. فی کتاب مکنون. لا یمسه الا المطهرون))(2)

با توجه به حساسیت موضوع, خوبست که مصادیق طهارت را یک به یک برشمرده, و پیرامون آنها, اندکی درنگ نماییم:

طهارت کلی جسم

اولین شرط برای تماس با قرآن, پاک بودن از جنابت و داشتن وضو است و بنابر فتوای حضرت امام خمینی(ره):

((مس نمودن خط قرآنی یعنی رساندن جایی از بدن به خط قرآن, برای کسی که وضو ندارد, حرام است.))(3)

و اما برای اینکه گرفتن وضو, ذهنمان را از تخیلات پراکنده خالی سازد, و ما را در هاله ای از معنویت و عرفان قرار دهد, لحظاتی قبل از شروع به آن, به یاد کلام شیرین حضرت امام صادق(ع) بیفتیم, و ضمن عرض ارادت به آن ستاره هدایت, این حالت روحانی را در خود بوجود آوریم

((چون قصد وضو کنی, به آب نزدیک شو, مانند کسی که می خواهد خود را به رحمت پروردگار متعال نزدیک کند. زیرا خداوند آب را وسیله مناجات و قرب خود قرار داده است.))(4)

[ روی ناشسته نبیند روی حور

لا صلوه گفت الا بالطهور]

طهارت دهان

در چند حدیث شریف که از ائمه معصومین(علیهم السلام) نقل گردیده, از دهان بعنوان ((راه قرآن)) و ((یکی از راههای پروردگار)) یاد شده است.

((امام صادق(ع) فرمود: پیامبر(ص) فرمودند:

ـ راه قرآن را پاکیزه سازید.

پرسیدند: ای رسول خدا! راه قرآن چیست؟

فرمود: دهانهای شما.

پرسیدند: به چه پاکیزه کنیم؟

فرمود: ((به مسواک زدن))(5)

و در حدیثی دیگر چنین آمده است:

((امام رضا(ع) از پدرانش(علیهم السلام) از پیامبر(ص) فرمود:

ـ دهانهای شما راههایی از راههای پروردگارتان است, آن را پاکیزه سازید.))(6)

دهان بی حفاظی که غذای مشکوک و حرام وارد آن می شود,

دهانی که گناهان بزرگی چون دروغ و تهمت و غیبت را مرتکب می شود,

دهانی که برای شکستن دل دردمندی بحرکت در میآید,

دهانی که پیوسته مسلمانان از شر آن در واهمه و عذاب هستند, چگونه می تواند محل تلفظ آیات قرآن باشد؟!

آری! تلاوت قرآن باید از دهانی پاک بگذرد. و گر نه آب صاف در یک نهر آلوده, بالاخره آلوده خواهد شد. اگر قرآن از دهان ناپاک بیرون آید, ((رب تال للقران و القران یلعنه))(7)

طهارت چشم

((از رسول اکرم(ص) نقل شده که فرمودند: ((اعط العین حقها)) حق چشم را ادا کنید.

عرض کردند: حق چشم چیست یا رسول الله؟

فرمود: ((النظر الی المصحف)) نگاه کردن به قرآن.

زیرا تلاوت قرآن از روی قرآن, طبق حدیث, عبادت است. اگر چشم پاک نباشد, توفیق نظر به قرآن را پیدا نمی کند.))(8)

چشم هرزه ای که بدنبال معصیت و خطا می چرخد, و چشم افسار گسیخته ای که دیگر در کنترل صاحبش نیست, اگر هم بر روی خطوط قرآن قرار بگیرد, همچون کوری است که جمال نورانی حق را هرگز مشاهده نخواهد کرد. و به مصداق:

آنچه ما کردیم با خود هیچ نابینا نکرد

در میان خانه گم کردیم صاحبخانه را

جز خطوطی پی در پی, چیز دیگری از قرآن نخواهد یافت.

[ این نظر از دور چون تیر است و سم

عشقت افزون می شود صبر تو کم]

طهارت روح

روح ناپاکی که اسیر اندیشه های شیطانی است, روح پژمرده ای که لطافت و ظرافت خود را از دست داده, و در برخورد با مظاهر معنویت, سرد و بی تفاوت است, روح تیره ای که زنگار گناه و معصیت, تمامی زوایای آنرا پوشانده است, روح کوچک و حقیری که فقط خود را می بیند, و سرگرم بازیچه های خویش است, چگونه می تواند معنویت قرآن را به هنگام تلاوت, درک و لمس نماید؟!

اما روح پاک و وارسته ای که از علائق مادی فاصله گرفته, و بر اثر خودسازیهای پیوسته, نورانی و پرجلا شده است;

روح بلندی که با عبادتهای خالص و ناب و توجهات روحانی حرکات شرک آلود و اندیشه های شیطانی را از خود دور ساخته است;

این روح با صفا و رحمانی, به هنگام تلاوت قرآن, نورانیت عظیم و فراگیر قرآن را, به خوبی احساس می کند, و هم در پرتو نور آن, حقایق دیگر را...

[ هست قرآن مر تو را همچون عصا

کفرها را درکشد چون اژدها]

طهارت سایر اعضای بدن

بنابر تعبیر آیت الله جوادی آملی: ((گوش و چشم و دست و سایر اعضا نیز راههای قرآن است)).(9)

گوشی که صوت ملکوتی قرآن را می شنود و متإثر نمی شود, گوشی که در مسیر خطابهای قرآن قرار می گیرد, اما گویا هرگز کلامی و یا خطابی نشنیده است, گوشی که از شنیدن غیبت و دروغ و تهمت, لذت می برد, این گوش طهارت ندارد. دستی که ناپاک است و طهارت ندارد, نباید بسوی قرآن دراز شود ((لا یمسه الا مطهرون))(10) جز دست پاکان بدان نرسد.

پس باید تمامی اعضإ بدن را, که راه های قرآن هستند, پاک و مطهر نمائیم تا انوار الهی, وجودمان را نورانیت و روشنائی و صفا بخشد.

هرکه کاه وجو خورد قربان شود

هرکه نور حق خورد قرآن شود

و اما لحظه ای درنگ!

طهارت کلی جسم, بسیار آسان است. با یک نیت و مقداری آب, می توان خود را از آلودگی های ظاهری پاک کرد, و به آسانی قرآن را به لب گذاشت و بوسید و خطوط آنرا لمس نمود.

اما طهارت دیگر اعضإ از جمله: دهان و گوش و چشم و روح, به یکباره امکان پذیر نیست, و باید ضمن توکل بر خداوند بزرگ, با جدیت و تمرین و ممارست, رذائل اخلاقی را از جسم و روح زدوده, و آنچنان پاک و طاهر نمائیم که شایستگی انس و مجالست با کلام وحی ((قرآن)) را بیابیم. ان شإ الله.

خون پلید است و به آبی می رود

لیک باطن را نجاست ها بود

آداب شنوندگان آیات قرآن

شایسته است هنگام شنیدن آوای قرآن و آیات الهی با سکوت عمیق و توجه دقیق موارد زیر را رعایت کنیم:

ـ احترام قلبی خویش را نسبت به کلام الهی ابراز داریم.

ـ در مقابل این بارقه رحمت سر تعظیم و تواضع فرود آوریم.

ـ برای شنیدن این خبر بزرگ آسمانی اعلام آمادگی نمائیم.

ـ با توجه کامل به معانی آن زمینه تدبر و تفکر را در خودمان ایجاد کنیم.

ـ با سکوت و تمرکز فکر, جان خود را در معرض تابش این آفتاب حیات بخش قرار دهیم.

ـ قلب و روح خسته و پریشانمان را شاداب و پرتحرک نمائیم.(11)

قاریان قرآن از منظر امام باقر(ع)

امام پنجم باقر العلوم (ع) قاریان قرآن را به سه دسته تقسیم فرموده و انگیزه هر کدام را بیان فرموده اند:

1 ـ کسانی که قرائت قرآن را وسیله امرار معاش و تقرب به ملوک و فزون طلبی نسبت به مردم قرار داده اند.

2 ـ کسانی که قرآن را می خوانند و فقط حروف آن را گرفته و حدود آن را ضایع کرده اند.

3 ـ کسانی که قرآن را تلاوت می کنند و با دستورات شفابخش آن بیماریهای قلبی و فکری خود را درمان می کنند. شب ها با تلاوت قرآن مإنوس هستند و روزها در صحنه های زندگی از آنها الهام می گیرند و بخاطر انس با قرآن پهلو از رخت خواب ناز تهی می کنند.

پس خداوند بخاطر این گروه از حاملان معارف قرآن بلا را از اجتماعات دور می کند و بخاطر آنان باران رحمت خود را فرو میآورد. بخدا قسم این دسته در جامعه, از کبریت احمر کمیاب تر اند.(12)

تلاوت کنندگان از منظر امام صادق(ع)

امام صادق(ع) تلاوت کنندگان قرآن را به سه گروه تقسیم فرموده و نتیجه عمل آنان را بیان می فرمایند:

1ـ عده ای برای نزدیک شدن به سلاطین و زورمندان و برای سلطه یافتن بر مردم (قرآن می خوانند) این دسته اهل آتش اند.

2ـ قاریانی که الفاظ قرآن را از برکرده خوب می خوانند ولیکن حدود آن را ضایع نموده اند اینان هم اهل آتش اند.

3 ـ و گروهی قرآن می خوانند تا زیر پوشش آن قرار گیرند. اینان به محکم و متشابه آن اعتقاد دارند فرایض را بجای میآورند, حلال آن را حلال و حرام آن را حرام دانسته و در مقام عمل تسلیم قوانین قرآننند. این دسته همان کسانی هستند که دست رحمت الهی آنان را از هر سقوطی نجات می دهد و آنان اهل بهشت اند و درباره هر که بخواهند حق شفاعت دارند.(13)

آداب حفظ قرآن

1ـ حفظ قرآن را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم;

2ـ هنگام حفظ, روخوانی قرآن را بدرستی آشنا باشیم;

3ـ آیات را بالحن و لهجه عربی همراه با تإمل و دقت حفظ کنیم;

4ـ روش ترتیل را بیاموزیم و با همین روش آیات را فراگیریم;

5ـ از یک جلد قرآن خوش خط و معین استفاده کنیم;

6ـ روزی نیم ساعت تمرین داشته باشیم و کم کم مدت آنرا زیاد کنیم;

7ـ در اوقات منظم مثلا هر روز ساعت 7 صبح به حفظ بپردازیم;

8ـ حفظ را با سوره های کوچک آغاز کنیم;

9ـ یک بار به صورت کند, یک بار به صورت متوسط و بار دیگر به صورت تند تمرین کنیم;

10ـ هنگام عصبانیت, گرسنگی, تشنگی و خواب آلودگی حفظ نکنیم;

11ـ شماره آیات و صفحه قرآن را بخاطر داشته باشیم;

12ـ حفظ قرآن نیاز به تکرار مداوم دارد.;

13ـ در مسافرت ها می توانیم بیشتر به تکرار بپردازیم;

14ـ برای حفظ, از قرآن های ترجمه شده استفاده نکنیم;

15ـ آیه های طولانی و سور طولانی را می توانیم بخش بخش کنیم;

16ـ در حفظ آیات شبیه به هم حفظ شماره آیات و دقت بیشتر لازم است;

17ـ حفظ قرآن به صورت مباحثه دونفری آسان تر و مفیدتر است.

آثار تلاوت قرآن

1 ـ نورانیت قلب

عن رسول الله(ص): ((ان هذه القلوب تصدإ کما یصدإ الحدید. قیل: یا رسول الله فما جلاوها؟ قال: تلاوه القرآن)) این دلها نیز همانند آهن زنگار می بندد. عرض شد: ای رسول خدا, صیقل دهنده دلها چیست؟ فرمود: تلاوت قرآن.

عن امیر المومنین(ع): ((ان الله سبحانه لم یعظ إحدا بمثل هذا القرآن, فانه حبل الله المتین وسببه الامین وفیه ربیع القلب وینابیع العلم وما للقلب جلإ غیره)) خداوند سبحان, هیچ کس را به چیزی مانند این قرآن اندرز نداده است; زیرا قرآن ریسمان محکم خدا و دستاویز مطمئن اوست. در این قرآن بهار دل است و چشمه های دانش. و برای صیقل دادن دل, چیزی جز آن وجود ندارد.

2 ـ زیاد شدن حافظه

3 ـ ایجاد معنویت در میان اهل منزل

عن رسول الله(ص): ((ما اجتمع قوم فی بیت من بیوت الله یتلون کتاب الله ویتدارسونه بینهم الا نزلت علیهم السکینه وغشیتهم الرحمه وحفتهم الملائکه...)) هیچ گروهی در خانه ای از خانه های خدا برای تلاوت کتاب خدا و مباحثه آن جمع نشدند, مگر این که آرامش بر آنان فرود آمد و رحمت فرایشان گرفت و فرشتگان آنان را در میان گرفتند...

4ـ سعه صدر و توسعه روزی

قال النبی(ص): ((نوروا بیوتکم بتلاوه القرآن!.. فان البیت اذا کثر فیه تلاوه القرآن کثر خیره وإمتع إهله...)) خانه های خود را به خواندن قرآن روشن کنید... چون تلاوت قرآن در خانه زیاد شود, خیر آن افزایش پیدا می کند و اهل آن از نعمت های الهی برخوردار می شوند.

عن علی(ع): ((إفضل الذکر القرآن به تشرح الصدور و تستنیر السرائر)) بهترین ذکر (وسخن) قرآن است,با قرآن است که سینه ها فراخ می شود و درونها روشن می گردد.

5 ـ قدرت و توکل در برابر ناملایمات(14)



پی‏نوشت‏:

1ـ دیوان اقبال.
2ـ واقعه, 79 ـ 77.
3ـ توضیح المسائل ـ مسئله 317.
4ـ مصباح الشریعه, باب دهم.
5ـ الحیات, ج 2, ص 161 ـ 162.
6ـ همان.
7ـ چه بسا تلاوت کننده قرآن که قرآن او را لعن می کندـ مستدرک ج 1 ص 291..
8ـ آداب قرآن, مهدی مشایخی, ص 104.
9ـ همان, ص 105.
10ـ واقعه, 79.
11ـ آداب قرآن, مهدی مشایخی, ص 166.
12ـ امالی صدوق, ص 179 والحیات ج 2, ص 171.
13ـ الحیاه, ج 2, ص 172.
14ـ با استفاده از آموزش قرآن, عبدالرحیم موگهی.

سیدحسن احمدینژاد


نویسنده : مرتضی

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه
پارسی بلاگ
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 

:: کل بازدیدها :: 
4609


:: بازدید امروز :: 
1


:: بازدید دیروز :: 
1


:: درباره خودم ::

در هم
مرتضی
برای بهتر شدن به نظر شما نیاز مندیم

:: اوقات شرعی ::

:: لینک به وبلاگ :: 

در هم

:: وضعیت من در یاهو ::

یــــاهـو

:: اشتراک در خبرنامه ::

 

:: مطالب بایگانی شده ::

شهریور 1388